Håbolingarna – en annan slags berättelse växer fram

Det är julafton år 1747. Hos riksdagsmannen Per Persson Bågenholm på gården Gäserud i Håbol sitter familjen samlad kring det dukade bordet. Plötsligt knackar det på dörren. In kliver den unge bonden Erik Persson från gården Högkil – och till allas häpnad anhåller han om den 15-åriga Catharinas hand.

Catharina Bågenholm, tolkad av Jaana Fomin.
Följ även @jaanafomin på Instagram för att ta del av hennes miniatyrer som ger ytterligare magi och liv åt berättelsen. Klicka på bilden för att komma till hennes sida.

Så börjar berättelsen om våra anfäder i boken Den sägenomspunna släkten av Jan Vegelius – en historia som nu har fått nytt liv genom Jaana Fomins tolkning genom boken Håbolingarna.

I boken Håbolingarna som nu finns att lyssna på som ljudbok, är en romantisk och fantasifull släktsaga som tar oss till 1750-talets trolska Dalsland. Här vävs historiska fakta samman med sägner och myter om troll, skogsrån och jättar, där människor som tidigare bara nämnts i arkiv och kyrkböcker får liv och röst.

”De som härstammar från de omnämnda legendariska släkterna kommer förhoppningsvis känna igen delar av sagan. Jag har använt mig av det mesta som finns nedtecknat och sedan broderat berättelsen ur det…”, skriver Jaana på Spotify.

Du kan lyssna på Håbolingarna via länkarna till antingen Spotify eller Acast nedan. 

Jaana höll 2025 års nationaldagstal vid Gäserudsstugan – ett tal som knyter samman vår historia med dagens Dalsland. Jaana Fomin Nationaldagstal Gäserudsstugan 2025

 

 

 

 

 

 

 

Föreningen firar 75 år – sommaren 2024

Den 10 och 11 augusti samlades Bågenholm-Håbolsläktföreningen för att fira sitt 75-årsjubileum med en släktträff fylld av både musik och historiska inslag. Föreningen har som mål att främja sammanhållning och bevara släktens historia, där banden till Bågenholm-Håbolsläkten sträcker sig flera hundra år tillbaka i tiden. Trots att det inte finns dokumentation från släktens allra äldsta historia, har det genetiska och historiska arvet varit en viktig grund för att skapa en gemenskap.

I föreningens stadgar definieras släkten som ättlingar till bonden och skräddaren Per Bågenholm, född 1686, och hans hustru Karin Eriksdotter. Genom att anordna släktmöten och dokumentera släktens historia är målet med föreningens aktiviteter att hålla minnet av föregångarna vid liv och samtidigt skapa nya kopplingar mellan generationer. Föreningen har under ett tiotal år arbetat strategiskt med att bygga upp sin Facebooksida, och genom denna kan berättelserna spridas och nya medlemmar hitta in i gemenskapen.

Gäserudsstugan i Håbol, en samlingsplats för släkten i generationer, har haft en avgörande roll för föreningens bildande 1948 och fortsätter att vara en viktig symbol för släktens historia och samhörighet.

Årets evenemang inleddes i Håbols kyrka, som skänkes av anmoder Catharina Bågenholm i slutet av 1700-talet. Deltagarna hälsades välkomna av föreningens ordförande, Christina Ahlström. Ebba von Krogh presenterade två brudkronor som skänkts av släktingar. En till Håbols kyrka och en till kyrkan i Ed. Deltagarna fick möjlighet att beskåda dessa vackra skapelser i förgyllt silver. Under samlingen var som vanligt både sång och musik och Olof Bågenholm gav en kort historik om kyrkan och några av dess gravar, däribland minnesstenen rest till Catharina Bågenholms ära.

Efter ceremonin i kyrkan fortsatte träffen vid Gäserudsstugan, där festkommittén dukat upp kaffe och sju sorters kakor. Vädret tillät att sällskapet kunde njuta av kaffestunden utomhus trots lite blåst, vilket skapade en härlig atmosfär för samtal och umgänge.

Årsmötet hölls därefter i dunklet inomhus, följt av ett föredrag av Olof Holm om prosten Carl Johan Holm i Själevad. Olof och Lisbeth Svengren Holm har även författat en bok om prosten, som fanns till försäljning.

På kvällen hölls en mycket uppskattad gemensam middag på Hotell Dalsland, som även den kantades av sång och musik, ackompanjerad av Ylva Kadin.

”Stämningen var hög i salen och alla verkade trivas utmärkt, inte minst jag själv,” säger Christina Ahlström, ordförande. ”Det var också väldigt roligt att flera nya medlemmar hade tillkommit, och vi fick möjlighet att lära känna dem lite bättre under kvällen.”

Helgens firande avslutades på söndagen med ett besök på Stenebyskolan i Dals-Långed, där deltagarna fick lyssna till AnnaSara Perslow som tillsammans med professor Lisbeth Svengren Holm berättade om skolan, dess historia, dess uppdrag och möjligheter framåt.

Sammanfattningsvis blev det en minnesvärd helg där nya medlemmar välkomnades och gamla bekantskaper förnyades, och där föreningen förankrade sina rötter i både historia och framtid.

August Hanssons resväska

På vinden hos min mamma står en gammal resväska med en lapp som det står: August Hansson, på. August föddes 1845 på gården Taxviken i Steneby, men flyttade till gården Stora Havden när han tog över som arrendator. Han var gift med Greta, som var född och uppvuxen på Havden. Tillsammans fick de fem barn: Melker, Carl, Albert, Bernard och Maria. Maria gick tragiskt bort som liten, en sorg som jag tror båda föräldrarna hade svårt att komma över. Man kan läsa mer om familjen i Jan Vegelius bok ”Den sägenomspunna släkten”.

Min mamma Elisabeth tog över gården efter min morfar Henrik i början av 90-talet. Henrik var son till Albert och därmed barnbarn till August och Greta.

Att få växa upp i ett hus, där varje generation lagt på ett flor av sin tid har präglat mig på många sätt. För det finns så mycket som står kvar. Och även om jag aldrig träffat dem, så får jag lära känna dem genom att deras vardag finns kvar. Jag har inte bara fått berättat för mig om livet som en gång var av både mamma och mostrar. När jag som liten öppnade skåp som stått stängda länge, kunde jag känna doften av de gamla kläderna som hängde kvar. Jag kunde öppna lådorna i chiffonjén, se svartvita små bilder, inbjudningar till bröllop, tidningar från krigstider och brev från släkten i Amerika. Det kändes som om de just stängt igen lådan. Och kanske är det inte så länge sedan.

Och så engagemanget, det som på något sätt sitter i väggarna i huset. Historier om både anmödrar och anfäder som stått upp, slagit näven i bordet och sagt ifrån när något var orättvist. Engagemanget som gjort skillnad i samhället, oavsett var det dykt upp.

Men tillbaka till Augusts väska på vinden, den där med klisterlappen på. Det är ett huller om buller där i, för väskan är nog inte så gammal som August. Mamma tror att alla sakerna låg i hans skrivbord som rensades någon gång på 50-talet. På klistermärket på sidan av väskan står årtalet 1957, så det stämmer nog.

Landstinget

Där, bland kuvert, barnteckningar och tidtabeller, ligger en bibba som genast fångar mitt intresse. Det är politiska handlingar från Elfsborgs läns landstings möten mellan 1891 och 1896. Jag är själv aktiv regionpolitiker i Västra Götalandsregionen och sitter i regionfullmäktige sedan valet 2022, och jag läser vant mellan raderna. Stavningen må vara gammal, men språket är detsamma.

Handlingarna visar att August blev invald i landstinget då ”förre Skolläraren Fredr. Heling i Backen, landstingsman för Vedbo härad, aflidit, hvarför i hans ställe infunnit sig Nämndemannen Aug. Hansson i Hafden”. Enligt handlingarna i väskan verkar han ha stannat kvar till och med 1896.

Bild på den väska som innehåller många av de dokument som tillhörde min morfars farfar August Hansson.

De gamla länsgränserna från 1634 skapades i en tid då krigen avlöste varandra och länsgränserna utgjorde försvarslinjer. Älvsborgs län bildades som en svensk försvarsbarriär mot Danmark-Norge, dit Bohuslän och Halland hörde.

Landstinget sammanträdde en gång om året i residensstaden Vänersborg, andra eller tredje måndagen i september, och mötet varade sex helgfria dagar. Landstingen valdes indirekt av elektorer utsedda vid länets kommunalstämmor, tills direkta val infördes 1910. Tanken är svindlande. Hur stort det måste ha känts att resa till Vänersborg och träffa de ”andre herrarne” under nästan en hel vecka. Idag ses vi regionpolitiker ungefär en gång i månaden, för livliga debatter kring regional utveckling, kollektivtrafik och hälso- och sjukvård.

Landstinget rådslog och beslutade om för länet gemensamma angelägenheter inom allmänna hushållningen, jordbrukets och andra näringars utveckling. Jag läser om järnvägsbyggen, hälsovård och undervisning – sådant som ingen annan myndighet sysslade med. Här finns till och med medel avsatta för ”afskjutning av Ref”. Landstingen hade egen beskattningsrätt, men visst skatteuttag kunde gälla enbart landsbygd eller enbart städer, beroende på vem som skulle ha nytta av medlen.

Lelångebanan

Inkilat mellan alla papper finns en tidtabell för Lelångebanan. Och här finns August också med i besluten, för under slutet av 1800-talet började man alltmer tala om att bygga en järnväg med syfte att förena Värmland och Dalsland med kusten. Intresset från Uddevalla och hamnen var stort, och från skogarna norröver fanns virke att frakta. I augusti 1892 konstituerades Uddevalla-Lelångens Jernvägsaktiebolag med syfte att bygga och driva en smalspårig järnväg från Bengtsfors hela vägen till Uddevalla. Uddevalla stad, tillsammans med landstingen i både Elfsborg och Göteborg- och Bohus län, var med. Kommunerna längs banan och flera företag tecknade också aktier. I februari 1893 påbörjades banbygget och den 31 juli 1895 invigdes Lelångenbanan av Oscar II. Var August och Greta var då, det låter jag vara osagt. I väskan finns inga spår från just den dagen. Lelångebanans totala kostnad landade på cirka 2,5 miljoner kronor, vilket jag tror motsvarar ungefär 200 miljoner kronor i dagens penningvärde. Med tanke på vad det kostar att bygga underjordiska tunnlar i Göteborg och tågstopp i Brålanda nuförtiden, så låter det ganska överkomligt. Idag skulle Lelångebanan kosta avsevärt mycket mer.

Nykterhetsförbundet

Och att döma av innehållet i väskan som ligger på mitt vardagsrumsbord just nu, verkar Augusts engagemang ha varit helt i tiden. Här ligger en pamflett om Nykterhetsförbundet, som bildades 1889 som en samlande organisation för nykterhetsrörelsen i landet. Alkoholkonsumtionen var omfattande sedan brännvinstillverkningen hade släppts fri 1810, och detta verkar ha varit något som August engagerade sig i. Många berättelser finns ju i vår släkt där alkoholen varit en bidragande faktor till både det ena och andra.

Nykterhetsrörelsen organiserade stora delar av det svenska folket och blev en folkrörelse som erbjöd sina medlemmar många olika aktiviteter inom föreningen. Den gemensamma nämnaren var dock att helt förbjuda rusdrycker, som ansågs splittra familjelivet och hindra den demokratiska utvecklingen.

Och jag fortsätter att läsa, bland lappar, klotter och kvitton. Inser att vi människor nog är rätt så lika ändå. Vi har hopp, längtan och framtidstro. Vi vill göra gott, bidra till lokalsamhället och lämna efter oss något som är bättre än det vi själva fick.

Uppe i backen, ovanför mitt hus, växer nu liljekonvaljen. Jag promenerar upp och plockar en bukett och går vidare mot Steneby kyrka, där August och Greta vilar sedan många år. Jag ställer blommorna på deras grav och skickar en tanke, och ett stort tack. Går sedan åter hem för att stänga locket på Augusts väska och ställa tillbaka den på mammas vind så att mina barnbarns barnbarn en gång kan ta del av allt som en gång var vardag för August Hansson, för länge, länge sen.

AnnaSara Perslow, i Steneby 22 maj 2024

Föreningen Bågenholm – Håbolssläkten 75 år

 

Christina Ahlström och Folke Erlandsson från föreningens styrelse

Den 10 och 11 augusti samlades vi för en släktträff samt firande av föreningens 75-års jubileum.

Vi sågs först i Håbols kyrka (kyrkan som Catharina Bågenholm skänkte i slutet av 1700-talet). Inledningsvis hälsade jag i egenskap av ordförande alla välkomna och därefter spelade och sjöng vi tillsammans Dalsland. Ylva Kadin ackompanjerade på piano och undertecknad spelade fiol.
Därefter berättade Ebba von Krogh om två brudkronor som släktingar skänkt till dels Håbols kyrka och dels till kyrkan i Ed. Alla fick komma fram och titta närmare på kronorna som är mycket vackra i förgyllt silver. Så sjöng vi Strövtåg i hembygden tillsammans och Olof Bågenholm gav oss avslutningsvis lite historik om kyrkan samt om några gravar. Bla berättade han om minnesstenen som rests till minne av Catharina Bågenholm.

Nu var alla kaffesugna och vi förflyttade oss till Gäserudsstugan där vår festkommitté dukat upp med sju sorters kakor och kaffe. Vädret var med oss (om än lite blåsigt) och vi kunde slå oss ner ute och fick en trevlig stund för samspråk.

Så var det dags för årsmöte. Då det fortsatte att blåsa ganska kraftigt flyttade vi in i stugan. Efter mötet fick vi möjlighet att lyssna på Olof Holm som berättade om prosten Carl Johan Holm i Själevad. Olof och hans fru Lisbeth Svengren Holm har skrivit och givit ut en bok (Prosten Holm i Själevad, hans liv och gärning) om denna man som vi fick möjlighet att köpa. Olof gav oss en mycket trevlig presentation av prosten och dennes liv. Han gifte sig med ”den vackra” Ingrid Margareta Bågenholm.

Avslutningsvis berättade Olof  Bågenholm lite om Gäserudsstugan och släktföreningens historia. Dagen var inte slut med detta. Vi förflyttade oss nu till Dalslands hotell i Ed där middag serverades. Vi fick en mycket trevlig kväll med bl a musikunderhållning av Olof Holm och
Ylva Kadin samt allsång. Stämningen var hög i salen och alla verkade trivas mycket bra. Inte minst jag själv.

Det var också så trevligt att flera nya medlemmar har tillkommit och vi fick möjlighet att lära känna dem lite närmare under kvällen.

På söndag åkte vi till Stenebyskolan i Dals-Långed och där fick vi inledningsvis lyssna till lite historik om skolan. AnnaSara Perslow som bla sitter i styrelsen för skolans stiftelse berättade.

Därefter fick vi lyssna på Professor Lisbeth Svengren Holm som presenterade hur Västra Götalands region och Göteborgs universitet vill utveckla Steneby till att bli ett forskningscentrum för trä- och möbeldesign. En mycket givande stund på Stenebyskolan. Vi var ett tjugotal personer som närvarade här.

Som avslutning på helgen åkte några vidare och lunchade tillsammans. Själv fick jag anträda återfärden till Vaxholm. Färden gick genom det vackra landskapet i sol med blå himmel. Dalsland är mycket vackert! Jag ser fram emot nästa träff med alla trevliga släktingar.

Christina Ahlström, ordförande

Reflektioner och funderingar om förr och nu

Tidigare i vinter skrev vår ordförande Christina Ahlström om minnen hon har från barndomen och besöken hos farmor och farfar i Norebyn, Steneby. Eftersom jag är kusin till Christina känner jag igen så mycket av det hon beskriver. Det finns många härliga minnen från besöken där även för mig.

När jag var liten tog vi ofta tåget till mormor. Jag är uppvuxen i Sundsvall så det var en lång tågresa innan vi var framme men jag var så förväntansfull inför vad som skulle hända hos mormor den här gången. Jag såg fram emot att leka, upptäcka nya platser och saker i det stora huset. Jag tyckte om att höra mormor och mamma prata och skratta tillsammans, lyssna på den underbara dialekten med helt nya ord och ändelser. Jag minns att det ofta kom gäster till mormor eller att vi besökte vänner och släktingar. Shoppingresor till Bengtsfors, Ed, Dals Långed och Kornsjö blev det också.

Alla dagar var inte lika innehållsrika. Ibland var det ganska lugnt och man skulle ta igen sig. Hade det varit idag hade man väl krupit upp i nån soffa och kollat på Netflix men då fanns ju inte det, som tur var. Det var vid sådana tillfällen som jag letade reda på Ivan Löfgrens bok Bågenholm Håbolssläkten. I mormors stora rum stod en blå fåtölj där jag satt och läste.

Det är konstigt hur man kan bli så uppslukad av en bok som i stort sett bara är en förteckning av personer och var de bodde, men utifrån det jag läste skapade jag mig en egen bild om hur tillvaron kunde ha sett ut för mina förfäder. Jag minns att jag fascinerades

 över att många familjer var så stora, eller rättare sagt, födde så många barn. Många barn dog ju när de var små. Många barn dog också ungefär samtidigt. Vad hände?

Jag var också intresserad av dödsorsaker. Det låter ju inte så trevligt men det var namnen på sjukdomarna de dog av som jag tyckte var spännande. Trånsjuka… var det någon som längtade ihjäl sig?

Jag kunde konstatera att det förekommit alla möjliga slags yrkesval och att det naturligtvis har ändrats genom århundradena.
Nu när jag läser i boken igen blir jag nästan lika uppslukad. Tack vare internet kan man ju snabbt söka på farsoter och sjukdomar. Nu har jag läst att kolera och tuberkulos drabbade många svenskar under 1800-talet och kanske även i gårdarna i Håbol och däromkring. Trånsjuka verkar vara tuberkulos eller tappad livslust.

Om man vill koppla av med en bok men kanske inte läsa från pärm till pärm så rekommenderar jag att man bläddrar i den här boken. Kanske hittar du också nya intressanta saker om din släkt som du inte visste tidigare?

Den blå fåtöljen kom från början från mormors faster Ingeborg Bågenholm (1872-1965). Hon var lärarinna i Åmål och vid hennes bortgång hamnade den hos min mormor. Nu är den röd och har en hedersplats i mitt hem tillsammans med andra saker från mormors hus.

Ylva Kadin, ledamot i styrelsen

Norebyn – en plats mellan Grann och Iväg

Med mat och dofter från farmors kök som väcker starka minnen från gården Norebyn inleder vi vårt firande av föreningens 75 år. Det är vår ordförande Christina Ahlström som skriver och knyter an till släktens engagemang i Steneby Hembygdsförening och det fortsatta bandet till Steneby och Dalsland. 

Jag är barnbarn till Elsa Heimer (f Bågenholm) och Tryggve Napoleon Heimer. Min farfar var folkskollärare och bodde i Norebyns skola. Tidigt i mitt liv var skolan fortfarande i bruk. Då bodde farmor och farfar i halva huset. Senare köpte de hela fastigheten och det blev gott om plats för oss när vi kom på besök. Vissa rum hade kvar sina namn från skoltiden. Tex avklädningsrummet. Det rum där eleverna fick hänga av sig sina kläder innan de gick in i skolan. En lägenhet inreddes på övervåningen till farmors syster Astrid, i anslutning till att hon slutade arbeta som sjuksköterska. Det blev en trygghet för min farmor när farfar hade gått bort. Systrarna hade en god relation och såg till att vi blev väl förplägade när vi kom på besök.

Jag har starka minnen av mat och dofter från köket där min farmor och tant Astrid huserade. När vi kom hem från leken ute, serverades mjölk och smörgås bestående av ”farmors kaka” med leverpastej och delikatessgurka på. Till den lösa risgrynspuddingen serverades hemgjord jordgubbssylt. I skafferiet doftade det apelsin och vanilj. Det var ett skafferi man kunde gå in i med många godsaker på hyllorna. På middagarna serverades kalops med rödbetor, ”köttkakor” (köttfärsbiffar) och inte minst fisk som hade fiskats i älven eller någon av sjöarna. Jag minns hur farfars bror, John, en gång åt middag med fisk hemma hos farmor o farfar och hur han kunde rensa fisken direkt i munnen. Benen kom ut i mungipan.

Jag minns särskilt hur vi gick uppför vägen mot gården Norebyn och det nya oljegruset luktade sommar. Vi plockade mängder med smultron som vi sedan åt med grädde hemma hos farmor och farfar.

En gång fick jag följa med när det skulle fiskas kräftor i älven nedanför huset. Älven som förbinder sjön Grann med Iväg. Det året blev det endast en kräfta i fångsten. Den kröp fram under ekan när den skulle skjutas ut i älven och jag kunde fånga den genom ett grepp över ryggen. Min bror minns hur farfar tog med honom ner till älven och berättade om djur och växter där. En fin lektion i biologi

Vår farfar, var som sagt folkskollärare. Han var en stor hembygdsvän och han var med och bildade Steneby Hembygdsförening. Föreningen bildades 3 november 1935. Den allra första styrelsen bestod av kyrkoherde Ivan Markendahl, folkskollärare Tryggve Heimer, mjölnare Erik Åhlund, Magnus Bågenholm, Erik Johansson och Gunnar Jonasson. Man ägnade sig åt att hålla ordning i jättegrytorna vid Steneby kyrka och att vårda andra fornlämningar i trakten samt att samla in folkminnen och kulturföremål. https://www.hembygd.se/steneby/page/24238

 

Magnus Bågenholm var bror till vår farmor och tant Astrid. Det finns även en koppling till Ivan Markendahl. Det var han som döpte mig i Norebyn.

När jag växte upp hade vi ett fritidshus på Orrudden nära till min farmor och farfar i Norebyn. På en udde i sjön Grann. Huset byggdes av min pappa med hjälp av såväl farfar som min farbror Torsten. Varje sommar bodde vi flera veckor där. Jag lekte med kamrater i Säbyn och på Sjökasen. Vi fiskade abborre från bryggan nedanför huset. Vi lekte i skogen och på stranden. Jag har tre syskon och alla har vi mycket positiva minnen från denna tid. Vi gick bl a tillsammans med vår mamma, med en mjölkflaska över landsvägen och uppför backen till Säbyn där vi hämtade mjölk.

På vintern var det skidåkning på slänterna nedanför gården Norebyn. Vi hade också roligt med skidåkning och sparkåkning nedför Anfastebacken. Min farmor och hennes syster Astrid tog fart med sparken och swishade nerför backen under glada skratt.

Vi är ju en släktkär släkt så det var många kalas både hemma hos farmor och farfar i Norebyn och hos oss på Orrudden. Vi bjöds också på kalas i juletid till Taxviken, där farmors syster Ebba bodde med sin man Erik. Även familjen Bågenholm på Skuggetorp bjöd på julkalas som vi fick vara med om.

När Norebyn såldes 1995 slutade inte epoken helt. Då startade Falkholts gästgiveri och vi fick fortsatt möjlighet att komma dit för släktmiddagar. Det var mycket uppskattat. Inte bara av mig utan av hela släkten. Det blev fina minnen från begravningsmiddagar efter farmor och tant Astrid samt även andra middagar då vi firade födelsedagar mm. På senare år har vi fortsatt kunna komma tillbaka till Norebyn och Grann genom att boka boende på Norebyns camping. Det känns fint.

 

 

 

 

 

 

Föreningen Bågenholm – Håbolsläkten 75 år

Föreningen firar 75 år!

Vår släktförening bildades den 22 augusti 1948 i Gäserud, då ett 75-tal släktmedlemmar enhälligt beslöt att bilda ”Släktföreningen Bågenholm – Håbolssläkten”.
 
Medlemmar skulle utgöras av ättlingar efter riksdagsmannen Per Persson Bågenholm född 1717, och hans hustru Ingrid
Jonsdotter född 1720, de då äldsta kända stamföräldrarna.
 
Redan året efter, 1949 samlades föreningen åter för ett andra möte som inleddes med en högmässa i Håbols kyrka.  Efter högmässan
höll föreningens ordförande Gösta Bågenholm ett minnestal vid Håbolssläktens stammoders – Catharina Bågenholm – grav. 
 
Eftersom föreningen i dag samlas vartannat år, kommer 2024 bli året då vi uppmärksammar föreningens 75 år och vår styrelse har lovat att nedteckna berättelser om personer, platser eller händelser från vår släkt  för publicering här på hemsidan, den 10 augusti kommer släktmötet att hållas. 
 
Mer information kommer att publiceras löpande. 

Släkthelg på Dal 2022

Vi var många som njöt i sommarvärmen under släktföreningens möte den 13 augusti!
– Glädjande hade flera nya släktingar uppmärksammat träffen och deltog i lunchen. säger ordförande Christina Ahlström.
 
Vi fick lyssna på ett mycket intressant föredrag om Emilie Flygare-Carlén av Bodil Tingsby. Bodil har bl a skrivit boken ”Jag heter Emilie”.
 

 

Ylva, Christina och Ragnar

Bild 1 av 9

John Edqvists (1868-1947) barndomsminnen

Min farfar, John Edqvist (f Andreasson), skrev ner sina minnen i samband med sin 75-årsdag, som dedicerades till mina äldre syskon (jag var inte född då). Jag har valt ut den del som beskriver hans barndom på en gård i Dalsland. Hans farmors farmors morfar var Per Bryngelsson Bågenholm.

Maja Brandt

”Jag föddes den 5:e i ordningen bland 12 barn den 1 december 1868. Min fader Andreas Bryngelsson var född i Bastorp 1830. Min mor Maria Jonasdotter från Vassända var född 1840. De 2 äldsta bröderna dogo vid låg ålder likaså de 2 yngsta. De mellanliggande 8 uppnådde mogen ålder.”

”Pappa inlöste egendomen av sina 3 syskon. Intill denna låg egendomen, som farbror Jonas ägde under min barndom. Även där växte upp en barnskara på 8 st.

Då pappa löste ut sina syskon, kom han i skuld. Som barnskaran var stor och möjligheten till förtjänster mycket begränsad, fick han dragas med skulder hela sitt liv. Sista reversen till oskylda betalade han genom pengar, som han lånade av mig, då jag blivit lärare.

För att lätta skuldbördan sålde han en gång – jag var då i 12-årsålderna – timmerskogen intill 8 alnars 8 tum efter 24 kronor tolften. Timret kördes till järnvägen vid Tolslätt. Åtskilliga vintrar drev vi själva ut virke, dels till järnvägen, dels till Vångsjön. Särskilt har det fäst sig i mitt minne det rigorösa sätt på vilket mätningen skedde vid järnvägen. Virket, pitpropsen, skulle ha en viss grovlek i smaländan. Vi hade mätt det med ett trämått. När köparen avmätte det framförda virket, använde han ett järnmått! Detta pressade han på stammen med sådan kraft att barken gick bort. Som virket var mycket välväxt hände det att halva stocken kasserades. Pappa var naturligtvis mycket ledsen vid förfarandet, men köparen stod naturligt på sig. Vi hade ju fått såga av det kasserade och köra tillbaka, men det ansågs ej löna sig.

För att få lägre ränta än böndernas 6 % tog pappa ett amorteringslån i Karlstad under min uppväxttid. Lånets storlek minns jag ej, men årsräntan var 108 kr. För att få pengar härtill sålde pappa på hösten en ko. En duktig sådan såldes för 70-80 kr. Det var icke lätt att få några pengar. Priserna på lantmannaprodukter voro synnerligen låga. Priset på en tunna råg var 4 kr. För att få pengar till skatter, sålde pappa halva grisen, som slaktades vid Lucia. Ett lispund betaltes med 3.50=40 öre kg. Vid körning i skogen på vintern eller på d.s. Edsvägen ansågs 3-4 kr som bra dagspenning för häst och karl. En arbetskarl kunde svårligen förtjäna 1.50 vid timmerhuggning.

En piga hade 8-10 kr i årslön samt åtskilligt i klädesväg: kängor, strumpor, klänning. En dräng hade 80-90 kr per år.

Mitt föräldrahem var en flitens boning.

Allt var baserat på fullständigt självhushåll. Endast kaffe, socker och tobak köptes. Som pappa var kvällssömning, lade han sig tidigt under den mörka årstiden men gick upp vid 1-2-tiden på morgonen. Mamma däremot ville ligga längre på morgonen men satt uppe till 11-12 på kvällen. Lampan brann därför i mitt hem större delen av dygnet. Sedan korna fått mat vid 5-6 tiden satt mamma under kvällstimmarna och lagade åt sina många slitvargar.”

”Då vi till julen brukade få något nytt på fötterna, satt pappa vid skomakarebänken på morgonen. Då det var svårt att få lädret att räcka till, bestod de nya kängorna av gamla skaft och nya framläder. Allt nåtlingsarbete utfördes för hand och var följaktligen mycket tidsödande. Pappa gjorde ofta skorna i minsta laget, så det kunde vara marigt att få dem på första gången. Han ville gärna experimentera. En gång gjorde han ett par kängor åt mig, som skulle snöras på framsidan. Öppningen för fotens införande blev emellertid för liten. Jag och pappa drog växelvis allt vi förmådde för att få skon på, men förgäves. Pappa måste skära upp en större öppning av svinskinn. I vardagslag hade vi träbottnade kängor med överläder av svinskinn. Den halva av grisen, som skulle användas i hushållet, flåddes nämligen. Till läderkängor användes kalvskinnen och fårskinnen. Till kläder vävdes vadmal, som stampades och färgades på Torpfors. Vardagskläderna voro oftast omsydda efter pappa eller mina morbröder. Mina konfirmationskläder voro omsydda av pappas klädeskostym. Vi voro i alla fall lika glada över det nya, som om det varit av högsta kvalité och snitt. När man fått ett par nya träbottenkängor med järnskållor under klackarna och kunde slå gnistor mot stenarna, var man nästan högfärdig och ville visa dem för kamraterna.

Man redde sig med ganska minimal belysning.

Spånaden sköttes vid det ljus, som stockvedsbrasan lämnade. Kring spisen med det vida fånget placerades spinnrockarna. De, som skulle spinna ull- och tagelgarn närmast, de, som skulle spinna blångarn längre bort. De, som kardade ull, ännu längre från spisen.

Om brasan för värmens skull ansågs överflödig och vid vävning, lyste man sig med pärtor. Dessa tillverkades så: När man hugg ved på våren, valde man ut rät kluvna furuträn, som spräcktes så, att ändytorna blevo rektangulära. Dessa trän hopbuntades med björkvidjor i buntar lagom stora att bära till en närbelägen vattensamling. Där nedlades buntarna i vattnet och fingo ligga till hösten. Under vinterkvällarna späntades av dessa tunna pärtor ”lysstickor”, som lades på en gäll under taket att torka. Jag kan ännu känna hur gott det doftade, då jag späntade stickor. Då de skulle användas, sattes de i en ”lyskäring” och tändes ofta i spisen, ty man måste spara på tändstickorna. Dessa voro fosfortändstickor, som fattade eld blott de strökos mot ett föremål, t ex byxbaken. Vår första lampa utgjordes av en flaska med genomborrad kork. Genom korken fördes en plåthylsa, genom den träddes några trådar lysveksgarn, och så var ljuskällan färdig. Ljuseffekten var nog långt ifrån ett normalljus men vid dess sken syddes, vävdes, snickrades och skomakerades. Jag började förstärka skenet genom att placera en blank järnplåt bakom lågan. Vid juletid stöpte vi ljus av den talg, som vi fingo av fåren, som slaktades under hösten. Ljusstöpningen var ett intressant arbete. Vi barn kappades om ven som kunde stöpa de finaste ljusen. Så småningom steg upplysningen. Lampor med brännare och glas fördes i handelsboden i Vångsjö och Jordbron. Men det inträffade ej sällan att glaset sprack, när man tände lampan eller bar den snett. Då stod man där, ty det var ½ mil till dessa affärer. Då fick man ty sig till spisen. Vid eldskenet surrade spinnrocken, och många av de jungfrur, vi hade under mina uppväxtår, hade bra sångröst: ”Rocken surrar, lampan brinner, vinterkvällen ärs å lång, men så hastigt den försvinner under munterhet och sång”.  Pappa hade mycket god sångröst. När han satt vid skomakarebänken sjöng han rätt ofta. Bl a sjöng han en visa vars första strof lydde så; ”Det sutto två kämpar en vinterkväll uti sin boning i Nordanfjäll. Stallbröder voro de föga rädda.  I stål och järn beständigt klädda”.  Jag tror visan innehöll 20 strofer, där kämparnas bragder skildrades. Enär pappa gjorde alla verktyg och redskap själv, stod hyvelbänken inne för det mesta under vintern. Där förfärdigades harvar, plogar, tröskverk, hackelsemaskiner, såll, räfsor med ett ord allt som behövdes i lanthushållningen. Stugan var visserligen stor, men när hyvelbänk, vävstol, spinnrockar och 10 personer skulle rymmas i den måste sämjan vara god för att icke dueller skulle uppstå. Om det brast i den för de smås räkning, hade mamma ett björkris sittande i muren vid taket över spisen, och skulle en tillsägelse inte åtlydas kom det till användning. Det användes dock icke mycket men ögonblicklig lydnad fordrades, som jag tror till framtida lycka för oss. Våra föräldrar hade en stor förmåga att skaffa oss sysselsättning. Så fort man blev så stor, att man kunde uträtta något, sattes man i verksamhet med allt som hör till ett lanthushåll. Det gjordes ingen skillnad på kön, då det gällde arbeten. Pojkarna fodrade och mjölkade korna liksom flickorna lassade och spridde gödsel, tröskade med slaga och slogo under slåttertiden. Skulle de mera regelbundna pojkarbetena sina, så fanns det gott om sten i s k rabbar. Där bröto vi sten, och när barvintern kom, körde vi den till något slanberg eller byggde stengärdesgårdar av den. Större stenar sprängde vi sönder med krut. På detta gjorde vi också påsksmällar. Vid ett tillfälle var det ett Guds ingripande, som räddade 2 av mina bröders liv. Händelsen hade inträffat samma dag jag kom hem från Karlstad under en ferie. Olle och Gustav sysslade med stensprängning. Av någon anledning gick ej ett sprängskott. Då började de borra upp förladdningen. Någon gnista tände antagligen stubintråden. Skottet gick av. Stenen klövs i några delar. Den som satt på stenen och förde borren fick några krutstänk i ansiktet. Borren hittades aldrig, men släggan återfanns vid slåttern 25-30 meter från skjutplatsen. Man påmindes starkt av J Svedbergs strof: ”Guds änglar från vår barndomsdag oss följa och bevara”.

På vintern körde vi ved före jul.

Pappa var rädd om skogen, så mesta hushållsveden utgjordes av vindfällen, lövträdsstammar, som under hösten fått släppa till sitt löv för fårens utfordring under vintern. Efter julen började arbetet med skogsdrivning. Det var ofta mycket snörika och stränga vintrar. Ej sällan stod snön över de talrika gärdesgårdarna. Man såg endast ”störbolen”. På våren blev då så stark skare, att den bar den synnerligen tjocka och tunga Rölle. Ibland körde vi då ut gödseln till det blivande trädet på skaren. Gödseln täcktes sedan med granris eller jord. Det var ju alltid brist på gödsel, och någon artificiell var ej bruklig på Dal denna tid. Skördarna blevo rätt så skrala. Rågarna gingo ofta ut under torra och nattfrostrika vårar, så de lämnade ofta ej mer än 3-4 kornet. Större delen av egendomen sluttade mot norr och öster. Detta bidrog nog i sin mån till skördens gleshet. Pappa sökte nog dryga ut gödseln. Så t ex torkade han under sommaren jord på bergen kring fähuset och lade den under tak. Den lades ut undan för undan i gödselrännorna för att upptaga urinen. Latrinen blandades också med jord eller ”stickebacke” och ströddes med spade på våren över blivande lin och veteåkrar. Av vete odlades litet vårvete till någon vetebulle till julen och kaffesurrogat. För sistnämnda ändamål kokades vetet, torkades och rostades. På samma sätt användes ock råg och korn. Det var i stort sett det enda kaffe, vi fingo under vår barndom uppblandat med mjölk. Grädden kärnades till smör, som såldes mot tobak, kaffe och socker. Av sistnämnda vara fingo vi ibland en bit i vetekaffet på söndagsmorgonen och under de första fuldagarna. I vardagslag fingo vi ej socker till kaffet.

Sommaren var en ihärdig arbetstid.

För pappas vidkommande följde han solen med ett par timmars middagsvila. Vid slåtter och skörd – allt skedde för hand – badade han i svett, så lång dagen var. Han drack då mycket vatten. På söndagarna tog han igen sig. Han gick i kyrkan eller läste Luthers kyrkopostilla. Efter middagen lade han sig att sova större delen av em. När vi blevo större, tyckte han vi använde söndagen illa, då vi ej kunde vila ut ordentligt. Pappa var alltid ivrig att få skörden under tak så tidigt som möjligt. Ofta var han först på orten. Sen gingo vi till grannarna för att hjälpa de. Det var vår största glädje, ty där vankades både det ena och andra i matväg, som vi ej fingo hemma. Mamma var mera lagd för att befalla till arbetet. Pappa tog redskapet och gav sig iväg, och då skämdes vi för att ej följa efter. En granne, Magnus på Botten, som hade utsikt över en stor del av vår egendom uttryckte saken så: ”När Andrias kommer med räfsan på axeln, dröjer det ej länge, förrän han har hela raden ungar på åkern”. En som jag tror riktig observation.

När potatisen upptagits på hösten, revs de största till potatismjöl. De minsta användes till svinmat. Därefter vidtogs höstplöjningen. Den tog rätt rundlig tid, ty hästbyte gjordes med grannen. Då grannen plöjde, bråkade vi lin, vilket efter skörden lagts ut i gräsen för att rötas. Vi hade en kölna under min tidigaste barndom. Där torkades malt och lin. Emellertid revs den. Därefter torkades linet över en jordgrop, på vars botten det eldades. Att bråda (bråta) lin var liksom tröskningen ett dammigt arbete, men som bråtningen skedde under öppen himmel, blåste dammet lättare bort än i en trång loge. Linberedningen är en mångsidig procedur, som avser att skilja de vedartade skävorna från det dugliga, tågorna. Det rötta, torkade linet föres genom en bråta. Därvid knäckes det spröda trädämnet och faller delvis till marken. Tågorna ännu grova och behäftade med skärvor dragas mellan händerna och ordnas. Så behöver de kanske en ny torkning innan de åter dras genom bråtan. Då man fått ur så mycket skävor som möjligt på detta sätt, skäktas linet. Med en träspak med handtag och tämligen skarp kant på en a sidan bearbetas lintågorna mot ett plant bräde, tills de bli mjuka och glänsande, nästan som silke. Alla skävor äro nu bortarbetade. Så återstår endast häklingen, d v s lintågorna dragas genom en halvcentimeter långa järntaggar fastsatta på ett bräde, häklan. Därvid avskiljes alla tågor, som ligga oordnande i den så kallade lintotten. Detta kallas blånor. De regelbundna tågor, som finnas i handen, är taglet. När detta ska spinnas, lindas det på en järncylinder, som i en ställning fästes i spinnrockens främre ände. Blånorna åter läggas i en klyka förfärdigad av sista årsväxten av en tall. Spinnfärdigheten kunde utvecklas till att framställa ett garn, som kunde tävla med sådant maskinellt framställt. Garnet av tagel användes till finare saker: dukar, servetter, underkläder mm, då däremot blångarnets väv användes till bolstervar, handdukar o d. Vid lediga stunder dunkade vävstolen nästan året om, på vintern i stugan, under sommaren på ”nattstugan” en tr upp. På våren lades väven på snön för att blekas.

Samma skicklighet, som utmärkte tagelspinnandet, kom även ullen till godo. Fåren klipptes höst och vår. Innan detta skedde, skulle fåren tvättas. Detta var karlgöra, ty fåret är som bekant rädd för vatten. Man fattade fåret i huvudet och förde det till vatten. Så stjälpte man det i vattnet och gned och kramade ullen med den fria handen. Sedan fåret torkat i solen, började klippningen. Det såg rätt plågsamt ut. Den, som skulle klippa, satte sig på marken och lade fåret mellan sina ben och band ihop fårets övre bakben med dess undre framben. Sedan började klippningen med s k ullsax från huvudet till baktå. När ena sidan var avklippt, vändes fåret, band på samma sätt varefter arbetet fortsatte. När det nyklippta fåret kom till de andra, var det föremål för de andras undran, det icke blott bekikades utan även beluktades. Det gällde i all synnerhet om mor och hennes lamm.

Djuren voro ju alltid föremål för ens stora intresse.

Tillökning av familjen i ladugården väckte alltid uppmärksamhet. Fåren ”lämmade” alltid under natten. När man kom till fårhuset på morgonen, stod en långbent lammunge med sin mor i ett hörn av fårkätten. Den växte fort till och var efter någon vecka vacker. Man tyckte det var roligt att se den dia, då svansen fördes i allahanda vindlingar. Om det var tvillingar, diade de alltid samtidigt, en från vardera sidan. När de blevo stora, stötte de vid diandet så våldsamt, att modern förlorade fotfästet med båda bakbenen för ett ögonblick. Mot detta protesterade hon genom att gå från dem.

Sjukdom bland djuren inträffade ytterst sällan. En vår blev en lammunge sjuk i någon magåkomma. Detta förorsakade den svåra plågor vid avföringen. Som fodret ofta tog slut på vårsidan, måste fåren ut, så fort snön smält bort i solsidorna. Lammungen var tydligen klen och fastnade i den hårda snön. Jag bar den till barfläckarna. Lammet dog omsider, och jag sörjde det länge. Vallningen av fåren var en av de tråkigare uppgifterna. Dagen blev så väldigt lång, ty man saknade sysselsättning. Man tittadepå solen, om den inte snart skulle gå ned. Så tyckte man, den närmades sig horisonten och manade fåren mot hemmet. Då man kom ur dalarna mot hemmets höjder befanns den vara ganska högt på himlen. Korna kalvade ofta på dagen. Man var nyfiken att se. Jag var rädd för att gå in i ladugården och smygtittade genom dörrar och fönster. Moderns plågor gjorde ett beklämmande intryck, och man förvånades över, att den omedelbart efter kalvningen gick upp och började äta. Kalven fördes så fort sig göra lät till kätten. Han skulle ej få dia moderna, ty man menade, den då skulle få svårare att glömma den. Vid kalvens rörelser i kätten råmade modern de första dagarna.

Slakt av djur motsåg man alltid med vemod.

Större djur slaktades ej i mitt hem under min uppväxttid. Korna såldes till uppköpare och fördes mest till Norge. Uppsamlingsplats var oftast Ed. Därifrån drevs den större eller mindre hjorden till Fredrikshald. Sen Dalslands järnväg blivit färdig användes väl den mest för transporten.

Åtskilliga får och kalvar slaktades varje år. Då de ej bedövades, gjorde deras dödskamp ett vedmodigt intryck. Värst var svinslakten. Den skedde vid luciatiden. Därvid assisterade farbror Jonas samt någon annan granne. Vid 3-4 tiden på morgonen tågade man till stian vid den flämtande lyktans sken.  Stians dörr öppnades. Långstolen flyttades in i stian. Det var nog första gången grisen sett artificiellt ljus, så den reste sig i halmhögen, lettret, i stians bortre hörn. Man tog saken lugnt för att ej skrämma offret. Karlarna gingo till grisen, fattade den öronen och lade snaran på trynträet (ett 6-7 dem lång stör på vilken en töm fastsurrats) om grisens tryne och snurrade runt med träet några slag, så att grisen ej kunde öppna munnen. Allt detta skedde under skrik från grisen. Som den nu var ofarlig, leddes den till slaktbänken och lades upp på denna. Slaktaren skrapade bort raggen framför bröstbenet för att den ej skulle komma i blodet, som togs tillvara. Den kvinnliga medhjälparen kom med sin hink med en slank rågmjöl i botten och höll den under grisens hals, ty nu stack slaktaren kniven in i halsen mot djurets hjärta. Detta skulle ej gå allt för hastigt, ty man menade, att fläsket skulle bli vitare, om proceduren skedde långsamt. Under första delen av operationen skrek grisen våldsamt. Allt efter blodförlusten blev ljudet svagare, tills det slutligen avstannade. Då drog man en suck av lättnad. Nu kastades grisen på en släde och drogs till stugan, där den skulle skållas. Stora grytor hett vatten stodo på spisen. Detta slogs utefter grisens hud, tills håret lossnade och skrapades bort med knivar. Det styva håret på ryggen, borsten, togs till vara för att användas vid tillverkning av becktråd vid skomakering. Sedan svålen gjorts ren, styckades fläsket, såvitt det inte skulle säljas för att bidraga till skattepenningen. I samband med slaktet bjöds medhjälparna på kaffe, mat – i vilken ock ingick smakbit av grisen samt ”slaktsup”. När solen visade sig i sydost, var arbetet utfört. Sedan återstod tillagning av korv, pöls och sylta. Detta tog ju flera dagar, ty sysslorna i ladugård och stall måste skötas.

Julen närmade sig.

Vi barn gingo i spänning. Inte för julklapparna, ty sådana fingo vi ej men för färden till julottan, utsättandet av julkärven, inbärandet av ved, julbrasan mm. Vi gingo i skogen och höggo två lika stora granar tilljulkärven. Vid trösken under hösten hade några havrekärvar renkammats, bundits omsorgsfullt och huggits jämna i rotändan. Dessa skulle på julaftonen kl 12 sättas ut vid porten till gården. Det var ett viktigt ögonblick, ty kommande årets skörd skulle bero på, om sparvarna genast kommo och kalasade i ”sparvneken”. Skedde det, voro vi glada. Till middagsmålet skulle också alla djuren få litet extra gott, av det bästa höet, mera mjöl i vattnet o d. Inne i stugan stod stora grytor på spiseln för att värma vatten till julbadet. Badet skedde i en stor s k lakså. Det skedde på kvällen, då utarbetena fullgjorts. Vid 8-9 tiden tändes julbrasan. Björkved travades upp i den öppna spisen och snart spred en väldig låga sitt sken och värme i hela stugan. Någon julgran hade vi ej, men över bordet hängde en ljuskrona med 8 ljus, en efter dåtida förhållanden strålande belysning. Den brann, då vi åt julkväll samt på julmorgonen. Sedan var det väl ej ofta under julen dylikt slöseri med ljus förekom. Det huvudsakliga vid julkvällens måltid var risgrynsgröten med socker och smörhåla samt åtskilligt gott från grisen. Så sjöngs julpsalmer. Pappa sjöng efter gamla melodier. Det gällde att komma tidigt i säng, ty vid 4-5 tiden skulle man upp och i julottan. Vi hade en kyrkväg på 8-9 km, så det tog nära 2 timmar, om man gick, och alla kunde ej rymmas i släden. Kyrkfärden var en upplevelse. Stugorna utefter vägen voro mer eller mindre upplysta genom ljus i fönstren. Ju närmare man kom kyrkan dess livligare blev det på vägen. Slädarna ilade förbi. Dombjällrorna klingade från ystra springares bjällerkransar. Höjdpunkten nåddes, när man genom skogens dunkel fick se ljus utstråla från kyrkans många fönster. Vid fars eller mors hand steg man in i det överfyllda templet. Man tyckte det var som ett ljushav. Orgeln intonerade, och snart ljöd hymnen: ”Var hälsad sköna ..” från mer eller mindre skrovliga strupar. Kyrkoherde Bodén besteg predikstolen iförd vit mässhake och läste: ”Det folk, som vandrar i mörkret”. Predikan förstod man väl icke, men prästen tyckte man var som en ängel under duvan, som svävade över hans huvud. Omedelbart efter ottosången hölls högmässan. Ljusen började brinna ner lite varstans i kyrkan. De runno, så personer som sutto i dess närhet, fingo se upp för att icke få allt för mycket talg på sina kläder. Som kyrkan var oeldad, åstadkom värmen från ljusen en dimma. Under gudstjänsterna i Dals-Eds kyrka – och detta särskilt under juldagen – var det ej så tyst som i en stockholmskyrka. Det hostades, bultades med skorna för att hålla kylan från fötterna o d.

När gudstjänsterna i dagningen var slut, blev det brådska för de åkande att spänna för hästarna, ty den som först kom hem från kyrkan denna dag, skulle först få sin gröda inbärgad under sommaren. Hemkommen åt man ett rikligare mål mat än vanligt. De äldre gingo och lade sig. Vi barn hade en av årets längsta dagar, ty man visste ej vad man skulle ta sig för. På annandagen gick man i kyrkan. Före jul hade man nästan känt det, som skulle julen alltid vara. Det var därför med ett inre ogillande man hörde när pappa 3:e eller 4:e dan sade, att vi skulle till skogen och köra ved. Under mellandagarna blev det väl kortare arbetstid och avbrott genom de talrika helgdagarna. Efter nyåret återtog livet i Bastorp sin traditionella gång. Vid skogsavverkningar i egen eller andras skogar, knogade man där. Det var ett friskt och härdande liv. Visserligen svedde frosten tårna ibland, då de svällde, och tårarna stego i ögonen, när man skulle dra på skor eller stövlar på morgonen, men svingallan, som vid slakten togs tillvara, smordes på om kvällen och befanns vara ett utmärkt medel mot kylskador.

Man var inte bortskämd med mycket kläder i mitt hem.

Hela sommaren gick man naturligtvis barfota från maj till september. Överrock hade jag ej, förrän jag kom till seminariet i Karlstad. Galoscher såg man ej förrän någon amerikan kom hem och hälsade på iklädd en sådan lyxartikel. Nu förstå jag svårligen hur man kunde undgå förkylning med så litet kläder, men i mitt hem var sällan någon sjuk. Det inträffade ju att pappa på grund av sitt styva arbete fick on i ryggen och blev liggande. Då var jag mycket ledsen. En sjukvårdssoldat, Nordgren, efterskickades. Denne koppade på ryggen och efter några dagar var pappa åter i verksamhet. En gång råkade han ut för en olyckshändelse, som band honom vid sängen i månader. Han var en vinterdag i skogen sysselsatt med timmerkörning. Vid lastning av timmer föll en stock på foten. Då han kom hem, var benet kring fotleden blått och svullet. Han kunde ej stödja på foten på långa tider. För mig står det som ett under, att det icke blev hans död, men Gud såg väl till den stora barnskaran, som då förlorat en oförlikneligt uppoffrande far, som aldrig tänkte på sig själv. Till läkaren var det ett par mil liksom till närmaste lasarett. Läkaren var i mitt hem en gång, då en difteriepidemi hemsökte trakten. Den skördade åtskilliga offer i granngårdarna, men i mitt hem gick alla igenom. Kikhosta hade vi ju i olika repriser liksom mässling. Mot kikhosta drack vi stomjölk. Sharlakansfeber hörde jag aldrig talas om bland de barnrika familjerna.

Allt eftersom barnskaran växte upp och kunde hjälpa till, blev åtskillig arbetskraft överflödig. Då gick vi i granngårdarna och hjälpte till. Höstens potatisplockning var ett lämpligt barnarbete. Vi fick 25 öre om dagen och maten. Då man efter veckans slut kom hem med 1,50 var man rik. Oftast lånade mamma pengarna. Det blev i många fall långlån. Några höstar hjälpte jag Bågenholm, en korpral i närheten, att tröska med slaga. Det tog någon vecka. Även vid detta arbete hade jag 25 öre och maten. På mindre ställen tröskades skörden med slaga. Därför genljöd nejden hela hösten av dunket från logarna. Det var som en musik, starkare från Botten, svagare från Bön och Näs. I mitt hem tröskades rågen med slaga. Pappa ville ha råghalmen så oskadad som möjligt. Den bands i stora kärvar med 2 band om varje kärve. Den användes till taktäckning, då den kammades så att alla orediga strån kommo bort, dels till stoppning av madrasser. Den största delen skars under vintern till hackelse och användes till djurfoder. Hackelsen lades i blöt i stora kar. Till korna beströddes den av gröpe vid fodergivningen, till hästen skars den mycket fint och blandades med havre.

Djurens foderfråga var mer eller mindre brännande både vinter och sommar. På våren tog ofta fodret slut! Ibland måste man som nödfoder använda halmen, varmed taken på uthusen voro täckta. På sommaren gingo korna i skogen. Vid torka blev betet mycket dåligt. Då repade man löv, plockade gräs i stenrösar och på platser, där man ej kunde slå och bärga för vinterbehov och gav korna på kvällarna. De stodo nämligen alltid inne på nätterna.

Att största sparsamhet måste iakttagas i hushållet för att få årets gröda att räcka till säger sig själv. Huvudgrödan utgjordes av havrebröd, potatis och mjölk. Det mjuka bröd, som användes till frukost och aftonvard, bakades av s k siktemjöl. Även det utgjordes till större delen av havre. Denna torkades i bakugnen efter baken, blandades med råg och förmaldes och siktades samtidigt vid Grogruds kvarn. Av detta mjöl bakades kakor av c:a 2 cm tjocklek och 3 cm diameter. En sådan kaka delades i 6 delar, en del till varje person. Då brödet var färskt åts det till surrogatkaffe utan något som helst sovel. Då det blev äldre stöttes potatis i mjölk till s k potatismos, som lades på brödet. Kvällsmaten utgjordes av havregrynsgröt och mjölk. I middagsmålet ingick potatis eller ärter. Med sovlet var det för det mesta klent. Den halva grisen måste ju räcka hela året, kalvar och får, som slaktades, såldes ofta, liksom smör och ägg för att täcka nödvändiga utgifter. Det gällde att rätta mun efter matsäcken. Allt i matväg ransonerades utom havrebröd och –gröt. Något knot över den magra kosten förekom mig veterligen aldrig i mitt hem. När korna sinade på vintern, så vi fingo sirap till gröten, kunde det väl hända, att vi bådo mamma om ett par skedar mjölk, ty sirapen kändes så frän i smaken. Vid måltiderna stodo vi barn alltid vid det stora slagbordet för att rymmas. Som nämnts ingick havrebrödet som en väsentlig del i kosthållet. Det bakades 2 ggr om året. Baket sysselsatte 4 personer. Ett barn stod i degtråget och gjorde degen av mjöl och vatten. Den skulle vara mycket fast. I utkavlingen deltog 2. De sutto vid var sin stora bakskiva. Den ena formade ett ämne mellan händerna och kavlade ut det till någon mm tjocklek. Med en lång, tunn träspak flyttades så kakan över till andra bakskivan. Där kavlade den andra bakerskan ut brödet till mycket tunn kaka med en diameter av 6-7 dem. Vid ugnen satt pappa. Han hade en s k skottfjöl, en rund, tunn och stor träskiva med ett långt skaft. Då kakan var färdig, lade han skottfjölen på kanten av bakskivan. Bagerskan förde kakan med en spak på skottfjölen genom vilken kakan fördes in i den förut upphettade ugnen. Denna var c:a 1,5 m bred och 3 m lång. I ugnens ena sida brann den s k lysveden. När kakan var halvgräddad vändes den och flyttades samtidigt ut mot ugnens öppning för att lämna rum för en ny kaka. Det var nämligen 2 samtidigt inne i ugnen. Arbetet utfördes med en fart och energi, som än i dag, över 60 år senare väcker min beundran hur de kunde stå ut med ett så forcerat arbete under 17-18 timmar. Arbetet började vid 4-5 tiden och fortgick till mellan 9-10 em. Arbrottet för måltiderna var högst minimalt.

Ett höstarbete av mycket dammig karaktär var havretrösken.

Den skedde under hela min uppväxttid på tröskverk. Mina morbröder i Vassända och pappa förfärdigade ett sådant, ett s k stiftverk. Det drogs med 2 hästar. För det mesta körde jag både i mitt hem och i granngårdarna. Som det vid trösken fordrades 7-8 personer var det byte av folk mellan gårdarna. Som trösken på varje egendom tog 3-4 dagar, pågick arbetet rätt lång tid. Då trösken var färdig på ett ställe flyttades verket till nästa ställe. Ofta följde pappa med och ”matade” d v s förde kärvarna in i verket. I ersättning för arbete och slitage erhölls en viss procent av den tröskade spannmålen. Vid stark kyla blev godset i de minsta hjulen i verket sprött. Då inträffade ej sällan att en kugge i ett hjul sprang sönder. Fanns då ej ett reservhjul hemma, blev det avbrott tills hjul hunnit anskaffas. Jag tyckte detta arbete var mycket roligt. Att komma bort var alltid en omväxling. Så fick man bättre mat. Spannmålen rensades en för hand dragen ”blåsmaskin”, som även förfärdigats av pappa och morbröderna. Jag minns den vintern, då denna var under arbete. Då plåtarna till någon av siktarna borrades, fick vi så många cirkelrunda skivor, som av oss betraktades som pengar vid lek i vår handelsbod.

Vi hade en höst hjälpt till med trösken hos morfar i Vassända. Jag hade kört tröskverket. Så skulle havren rengöras i blåsmaskinen. Det behövdes ej så mycket folk då. Jag blev överflödig och måste gå hem. Då grät jag på hemvägen. Det, som mest grämde mig, torde ha varit, att jag ej fick vara med och äta den risgrynsgröt med smör i, som bjöds som avslutningsmåltid vid trösken.

Då vi var så många hemma, tyckte mormor, att jag kunde vara i hennes hem någon dag. Emellertid tyckte jag detta blev enformigt. Jag satt och tittade i fönstret, som vette mot hemmet och grät, så de måste låta mig gå hem. Att gå ärenden åt mormor till handelsboden eller gå in i förbifarten var jag mycket glad över, ty då fick man alltid något i matväg, och det smakade ju alltid bra. På höstarna klängde man i aplarna och stoppade fickorna fulla av äpplen. Morbror Edvin var bl a rätt skicklig smed. Att vara med honom i smedjan och dra blåsbälgen var roligt. Som ersättning smidde han en gång en kniv åt mig och på bladet etsade han in Johan. Denna var länge min stolthet. Då jag efter något år förlorade den, sörjde jag länge. I samma stuga som mormor bodde moster Stina och morbror Henrik. Morbror var mycket intresserad av mina studier. Han gjorde sig underrättad om dem och gladdes åt mina betyg drogos uppåt, och att jag fick de högsta stipendier, som utdelades.

Skolan ingrep högst obetydligt i mitt barndomsliv.

Den utgjordes av en 2:årig små- och 4:årig folkskola flyttande på 4 stationer. Alltså 8 skolveckor med 5 läsdagar o veckan, ty lördagarna var det repetitionsförhör i de rotar, där skola ej pågick.  Som mitt hem låg mitt i roten och hade en stuga lämplig till skolsal, hade vi ofta skola hemma. Skolmaterialen var högst primitiv. Bänkarna vore söndertagna långbänkar. Övrig materiel: Folkskolans läsebok, planscher över människokroppen och några utländska djur, inrymdes i en större kista. Fyra, fem kartor lågo i en lång låda. Denna materiel flyttades från den ena stationen till den andra efter slutad termin. Hur mycket som betaldes till den, som upplät skollokal, minns jag ej. Att betalningen var blygsam, tar jag för givet. Jag minns att pappa var missbelåten för betalningen för transporten av skolmaterielen, som den inträffade under skördetiden, ty då hade han ont om tid. Det ålåg nämligen den, som upplät lokal att verkställa denna transport. Vi barn motsåg skolan med viss spänning. Visserligen voro vi och kusinerna i grannstugan ett leklag på 16 stycken men ett tillskott på 20-25 skolbarn ökade ju alltid glädjen.

Skolan var nog mycket primitiv. Jag kan inte påminna mig någon läsordning eller skillnad på undervisning för äldre eller yngre. Man följde med så gott sig göra lät. Mesta tiden upptog kristendom, historia, läsning, räkning och välskrivning. I geografi, historia och naturlära läste vi något efter Lundeqvists hemläxor. Att katekesen drev med framgång torde framgå därav, att jag 1878, då den nya katekesen utkom, kunde den gamla från perm till perm. I räkning kom vi inte i folkskolan längre än till de 4 enkla räknesätten. Pappa var emellertid intresserad av min vidare utbildning, så jag satt ofta i skolan och räknade på lediga stunder, sen jag slutat skolan. Genom detta fick jag min lärares förtroende, så jag fick övertaga rollen som lärare, då denne någon dag var sjuk eller fick annat förhinder. Då jag ibland höll repetitionsförhör i Näs, en granngård, satt bonden Olof inne och åhörde mina lektioner. Hans fordringar på den blivande läraren voro väl ej så stora, ty han hade sagt till mamma, att jag skötte mig utmärkt. Om han sade något till mig, minns jag ej, men hans hustru, Stina, bjöd alltid på kaffe under rasten. Vid ferierna under min seminarietid, då ett skolhus byggts på min pappas ägor, övertalade min lärare Nolin mig ofta att ta lektioner i sång och utegymnastik, medan han satt i mitt hem och pratade vid mina föräldrar och rökte sin kära pipa. Som barnen voro mycket intresserade av dessa lektioner, höra dessa minnen till mina många, ljusa från Bastorp. Då min son 1939 bjöd mig på en bilresa till dessa nejder, träffade min syster en fru, som påmint om dessa lektioner, vilka för hennes minne stodo livliga efter närmare 60 års mellanrum.

Emellertid måste jag nu gå c:a 55 år tillbaka i tiden. Min konfirmationslärare, kyrkoherde J Bodén, bedrev denna undervisning mycket noggrant. Hans s k grundfrågor dikterade han så sakta, att vi hunno skriva av dem. Jag slog mitt tillsammans med en pojke från Torp. Denne skrev raskt. Jag hörde på prästen och upprepade för skribenten. På så sätt fingo vi en synnerligen god uppfattning och kunde bra redogöra för innehållet, då B. vid nästa lästillfälle förhörde oss. Så återkom husförhören varje höst. Då svarade jag också på frågor, som ingen annan kunde reda ut. En gång, då jag körde på Edsvägen, som gick förbi Dals-Eds prästgård. Kom B. och gick bredvid mig vid timmerlasset och frågade mig, om jag ej hade lust att taga folkskollärarexamen. Jag mins ej vad jag svarade. Utsikterna till att kunna uppehålla mig vid seminariet i 4 år syntes mig uteslutna. Emellertid var tanken väckt. En höst, antagligen 1885, var en anhörig till mamma med hustru, Peter Djerf och Kersti, hemma tillsamman med morbror Johannes i Vassända. Då fördes tanken på mina studier på tal. Djerf lovade, att jag skulle få låna pengar av honom för att kunna taga folkskollärarexamen. Emellertid var min skolunderbyggnad skral, så jag måste försöka bättra på mina kunskaper. Det saknades också böcker. Sådana skulle möjligen finnas efter en pojke i Håbol. Till hans hem – en mils väg – gick jag men fick endast en lärobok i naturkunnighet.”

Här fortsätter farfars skildring av seminarietiden, hans arbeten, möte med hans blivande fru, en tid som slöjdlärare i Stockholm och senare som folkskollärare samt barnkolonin han skötte i Norrtäljetrakten.

Tilläggas kan att av bröderna blev en hemmansägare (Vassända), ytterligare 2 folkskollärare, av systrarna blev en barnmorska och en småskollärare.

Wilhelm Peterson-Berger – Tondiktare och kritiker

Wilhelm Petersson BergerWilhelm Peterson-Berger och hans anknytning till Dalsland

Wilhelm Peterson-Berger återfinns i tabell 1066 i Ivan Löfgrens släktbok Bågenholm-Håbolssläkten. Han har ingen egen tabell eftersom han inte var gift och hade egen familj.

Född 27/2 1867 i Ullånger.
Död 3/12 1942. Frösön.

År 2017 uppmärksammades 150-årsminnet av hans födelse genom en mängd aktiviteter och konserter i hela landet. Det finns ett ”Peterson-Berger sällskap” som håller hans minne levande genom olika aktiviteter.

Barndomsår

Wilhelm Peterson-Berger är en kompositör som väckt starka känslor och reaktioner mest som kulturpersonlighet. Han har framfört sina värderingar i musik och skrift, där hans nationalromantiska idéer varit framträdande. För den något äldre generationen är han välkänd framför allt för de som själva sysslat med musik och särskilt körsång. Wilhelm Peterson-Berger (W P-B) skrev också själv många av texterna till sina verk.

För oss i släktföreningen kan det vara av intresse att känna till något om hans bakgrund i förhållande till Dalsland och släkten. En biografi om Wilhelm Peterson-Berger utkom 2013. Den är skriven av Henrik Karlsson, docent i musikvetenskap vid Göteborgs universitet. I denna biografi beskrivs hans uppväxt, musikutbildning, förhållande till musikkollegor samt musikverken mer i detalj. Här beskrivs också hur och vad han skrev som skribent framför allt i Dagens Nyheter och vilka diskussioner de ledde till. Här diskuteras också hans förhållande till nazismen och antisemitismen.

Henrik Karlsson beskriver faderns, Olof Petersons, bakgrund. Männen i släkten var småbrukare och arrendatorer. På morssidan (Sofia Albertina född Berger) utgjordes männens yrken av lantmätare. officerare av lägre grad och präster. Henrik Karlsson menar att W P-B ärvde det skarpa intellektet och den analytiska och verbala förmågan från fadern och den konstnärliga förmågan från modern. Man anar att föräldrarnas bakgrund kan ha varit avgörande för Wilhelms motstridiga och kluvna känslor till arbetarklass, bondeklass och överklass.

Wilhelm skrev själv i brev: ” Min fars släkt är bönder i Nössemarken, glömda, namnlösa. Min mors släkt, Berger, är kända som soldat-bergsmans-lantmätarsläkt (möjligen sammanhörig med den värmländska släkten Berger) på Dal sedan 1702, då fanjunkaren Anders Berger bodde på Äng i Eds socken. Hans sonsonsonson Fredrik Wilhelm, gift med Östmund-och Harald Hårfager-ättlingen Carolina Belfrage, blev min fars fosterfar, lärare, principal och till sist svärfar.”

Wilhelms mor Wilhelmina (Mina) Berger (1837-1913) växte upp på Bälnäs vid Stora Le. Fadern Fredrik Wilhelm Berger hade kaptens grad och var lantmätare. Modern Carolina Sofia härstammade från den adliga skotska släkten Belfrage. Släkten gifte in sig efter hand i bl.a. Bågenholmssläkten. Henrik Karlsson menar att det fanns rikligt med musikaliska och litterära talanger i Bågenholmssläkten, och att bevarade nothäften tyder på att Mina var en god pianist.

Wilhelms far Olof Peterson (1834-1926) växte upp i byn Västra Torp i Nössemarken, där fadern arrenderade en gård. (1) Hans mor dog när Olof var 11 år och fadern när han var 15 år. Eftersom Minas far och Olofs mor var sysslingar fick Olof flytta till Bälnäs runt 1850.  Olof var född 1834. Fredrik Berger tog hand om Olofs vidare utbildning, och Olof som hade ” läshuvud” tog studentexamen som privatist.(2) Professorer i Lund rekommenderade att Olof skulle fortsätta att studera, då man uppfattade att han hade goda förutsättningar intellektuellt. (Olof var mycket språkbegåvad och lärde sig bl.a. grekiska själv.) Så blev dock inte fallet. Olof utbildades till lantmätare i Stockholm och fick sedan anställning hos en släkting, Ture Adolf Bäfverfelt i Ångermanland.

Mina Berger och Olof Peterson gifte sig på Bälnäs 1860. De bosatte sig i Ångermanland. Mina tog med sig sitt piano. Familjen flyttade sedan till Umeå när Olof Peterson befordrades. Han arbetade långa perioder i Västerbottens inland och familjen fick flytta med jämna mellanrum.

Wilhelm föddes den 27 februari 1867 på en gård i Ullånger vid namn Askja.  Modern tog med Wilhelm hem till Dalsland då han var ca ett och ett halvt år. Modern Mina besökte Dalsland ytterligare en gång senare till sin faders begravning 1874. Då hade Wilhelm fått två syskon. 1873 inköptes en gård i Burträsk. Wilhelm har själv beskrivit hur de natursköna omgivningarna i barndomen samt föräldrarnas natursvärmeri präglade hans egen kärlek till naturen. Familjen bodde i Burträsk i 5 år. Wilhelm berättar i sina memoarer, ”Minnen, om tiden”. Mor Mina satte sig vid pianot i skymningen och spelade kadriljer, polskor och valser som hon dansat efter som flicka i Dalsland. Fadern lämnade då sitt arbetsrum och kom och dansade och lekte med barnen.

Enligt Henrik Karlsson besökte barnen i familjen i övrigt inte Dalsland förrän i vuxen ålder. Det beskrivs att modern Mina berättade mycket sagor och minnen från sina hemtrakter om kalas och resor i omnejden som Åmål, Karlstad och Fredrikshald. Hon lär också ha berättat vandringssägner om sina släktingar, ”håbolingarna”. 1939 skriver Peterson-Berger : ”ett släkte av vildbasar i Håbol, ett slags senfödda vikingatyper, som fyllde oss mer med förvåning än stolthet”. Enligt Wilhelm själv säger han sig ha lagt allt detta på minnet och det kan ha påverkat hans personer i operan Arnljot. Han skriver att det kan ha spelat roll med moderns berättelser och att han lärt sig att fantisera över sekler och årtusenden. Moderns berättelser om livet på Bälnäs inspirerade troligen Wilhelm till upptåg i ungdomen med musicerande, versskrivande vid födelsedagar, lek och upptåg i sin ungdomskrets i Umeå.

Wilhelm lärde sig läsa före 6 års ålder, men han ville aldrig lära sig bokstäver som inte uttalades. Han behöll denna egenhet hela livet när han skrev. Mina började även lära honom att spela piano i denna ålder och Wilhelm försökte också tidigt att komponera egna melodier.

Wilhelm sattes i skola vid 7 års ålder. Vitsorden från skolan ger en bild av en överbegåvad gosse men ointresserad av undervisningen. Han var frånvarande från skolan lika mycket som han var närvarande. Den pedagogik som tillämpades i skolan passade uppenbarligen inte Wilhelm och hans begåvningstyp. Han har skrivit att han för det mesta hörde musik inne i sig själv, han hade ångest för världens undergång. Han säger sig ha mycket drömmar och tillstånd mellan dröm och vakenhet. Detta speglas i musik han senare skrev: Sommardrömmar, Drömtydning.

Kanske uppfattades inte hans särbegåvning i den miljö han växte upp i. Inte förrän han kom till läroverket i Umeå återkom mer av ungdomlig sorglöshet. Wilhelm gick bara 2 år i den formella skolan i Burträsk. Han fick sedan hemundervisning via informatorer. Vid 11 års ålder kom han in på läroverket i Umeå tillsammans med sin ett år yngre bror Einar och bodde inackorderad de första åren innan familjen flyttat till Umeå igen.

Wilhelms studier i Umeå framskred mycket bra.  Avgångsbetyget var lysande. Han tog också pianolektioner.

Efter studentexamen 1885 reste Wilhelm och brodern Einar till Dalsland, vilket han också gjorde med fadern två år senare, för att hälsa på släkten.

Föräldrarnas önskan var att Wilhelm skulle bli läkare men så blev inte fallet. Han reste efter studentexamen till Stockholm och senare till Dresden för musikstudier. Hans intresse för musik och litteratur och skrivande var starkt och bar honom fortsättningsvis.

Därom finns mycket att läsa i Henrik Karlssons gedigna bok: Wilhelm Peterson-Berger: ”Tonsättare och kritiker”. Norma förlag. ISBN 978-91-7217-098-8

  • W P-B:s far växte upp i byn Västra Torp. Den ligger inte i Nössemarken. Det måste ha blivit en ”vandringssägen”. Avsides boende hade nog inte så noga koll på socknarna. Den ligger några kilometer sydost om Dals-Ed mellan vägarna som går till Steneby och Bäckefors. Den kan ses på ”Häradskartan”, som finns på insidan av Löfgrens släktbok – faksimilupplagan.
  • I hemsocknen hade W P.B:s far blivit berömt för sitt framstående läshuvud. På en sockenstämma hade väckts förslag om att med allmänna medel möjliggöra hans studier vid Karlstads läroverk. Det förslaget föll dock. I stället anställdes den 13-årige ynglingen (år 1847) som skrivbiträde – för sin vackra handstils skull – på Bälnäs hos lantmätaren F.W. Berger. ”Läshuvudet” slukade allt som gick att läsa. Bl.a. de skolböcker som hans blivande svågrar läst ut. Det förklarar att han som privatist kunde ta studentexamen på kort tid. 
  • Järnvägen kom till Ed år 1879. Det förenklade och förkortade tiden för resandet avsevärt. Nu behövde man inte färdas i hästtakt med hjuldon, eller ”på resande fot”.

Gunnel Bågenholm

Frösön

Varför kom Wilhelm Peterson-Berger att så småningom bosätta sig i Jämtland?

Frösön Utsikt från Sommarhagen över Storsjön och Oviksfjällen i bakgrunden.

Som 22-åring såg han den 5 augusti 1889 –”det underbara Storsjölandskapet och de stora blånande Oviksfjällen”. ”I det ögonblicket föddes i mitt hjärta den första embryotiska tanken att göra Jämtland till min hembygd. En syntes av mina föräldrars och min egen barndoms land”.

Efter studentexamen 1885 studerade Wilhelm musik i tre år och tog organistexamen. Detta följdes åren 1889 – 90 av studier i komposition och pianospel i Tyskland. Därefter verkade han som musiklärare i Umeå i två år och var åren 1892 – 94 musiklärare i Dresden, Tyskland. Åren 1908 – 10 verkade Peterson-Berger som regissör vid Stockholmsoperan och var musikskribent/kritiker i Dagens Nyheter åren 1896 – 1930. Som sådan benämndes han ibland Peterson-Arger för sina bitande recensioner.

Wilhelms hemvist var ju mestadels Stockholm. Men åren 1913 – 14 uppfördes Sommarhagen på Frösön utanför Östersund som sommarbostad. Arkitekturen är influerad av nationalromantik och jugend. År 1914 utgavs också Wilhelms komposition ”Intåg i Sommarhagen”.

Till år 1930 vinterbonades huset och insattes värmepanna. Det blev Wilhelm Peterson-Bergers permanenta bostad fram till hans död 1942. Han ligger begravd vid södra långsidan av Frösö kyrka, med utsikt ner mot Sommarhagen, Storsjön och Oviksfjällen i bakgrunden.

Wilhelm var nog avhållen av jämtlänningarna.

När undertecknad bevistade en sjuksköterskeexamen i Frösö kyrka,    avslutades den med jämtlandssången. Undertecknad ställde frågan till vaktmästaren efteråt, vem som skrivit och komponerat den. Svaret blev: ”Det var väl Peterson-Berger, han har skrivit det mesta”.

Olof Bågenholm